Myrthe van der Meer – Paaz

Paaz1Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn?

Het is het begin van Emma’s zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses – een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hóé ze ooit de paaz weer verlaat.

Zoals J.J. Voskuil met zijn romancyclus Het bureau het kantoorleven heeft vastgelegd, zo nauwgezet registreert Van der Meer de praktijk van een psychiatrisch ziekenhuis. – Wim Brands, VPRO Boeken

Ben jij op zoek naar een recensie van Paaz door Myrthe van der Meer? Ze staan hieronder voor je op een rij!

8Weekly; ***

PAAZ is naast een verhaal over een opgenomen cliënt ook een verhaal over de PAAZ zelf. En de laatste komt er in het boek niet zonder kleerscheuren vanaf. Afgaande op Van der Meer lijkt een cliënt er weer bovenop te moeten komen óndanks de PAAZ. Al met al is PAAZ een aanrader voor wie altijd al benieuwd was naar het perspectief van een zwaar depressief persoon en de waanzin van de besloten afdeling.

The book girl; ****½

Een boek welke je leest met een lach en een traan. Op een humoristische, eerlijke en ontroerende wijze geeft de auteur een inkijkje in het reilen en zeilen op een Paaz afdeling. Myrthe van der Meer heeft een prettige, beeldende schrijfstijl die je al snel meevoert in het verhaal. Paaz: een must-read!

Boekboetiek; ****½

Tijdens het lezen kreeg ik het gevoel dat ik het verhaal van een vriendin aan het lezen was, ook al ken ik niemand die er een verblijf op de PAAZ heeft opzitten, of toch niet persoonlijk. Gaandeweg kreeg ik echt een band met Emma. Ik had medelijden met haar, maar ik begon haar ook spontaan aan te moedigen als ze weer op goede weg was.

Chicklit; ****

Paaz is één van de meest bijzondere boeken dat in het afgelopen jaar verschenen is. Het is zo puur, zo levensecht beschreven en het raakt je als lezer. Het is niet zomaar een boek voor als je je verveelt, maar een boek dat je aangrijpt en dat je uit wilt lezen. Het verhaal is autobiografisch, al zijn kleine elementen aangepast. Het is goed om dit te weten, omdat het boek dan nog meer lading krijgt.

Boekblogger; ****½

Toch is dit geen aanklacht tegen de paaz of de psychiatrie in het algemeen. En dat had best gemogen. Maar omdat dit boek uitsluitend over Emma’s ervaringen op de paaz gaat, kan de lezer er niet achter komen in hoeverre haar ervaringen representatief zijn en of er heel regelmatig gestunteld wordt door psychiaters, psychologen en het verplegend personeel.

Leesfanaten; ****

‘Paaz’ is een vlot geschreven verhaal. Het is eenvoudig te lezen ondanks dat het een voor mij vrij onbekend onderwerp was. Van der Meer heeft een prettige schrijfstijl met gemakkelijke woorden, waardoor het leven op de psychiatrie iets begrijpelijker wordt voor een buitenstaander. Als je zelf iemand in je omgeving hebt met psychische problemen, zal dit boek voor herkenning zorgen. Maar ook voor mensen die dit niet hebben, is het een aanrader om te lezen.

Adorable books; *****

Prachtig geschreven. Langzaam aan neemt Emma je mee in haar leven. Je kijkt door haar ogen heen en af en toe lijkt het zelfs alsof je zelf in de Paaz staat toe te kijken hoe alles gebeurt. De gedachten van Emma zijn speciaal, ze zijn geschreven op een manier die raar zijn voor jezelf, maar toch snap je het.

Bergman teksten;

Een van de mooiste passages vind ik het afscheidsgesprek met haar creatief therapeute bij Emma’s vertrek naar de gewone wereld. Daaruit blijkt dat Emma nog steeds moeite heeft te zien hoe slecht het met haar ging, en daarmee hoe groot het probleem nog steeds is. Best schokkend om te lezen vond ik, na al die maanden van intensieve behandeling.

Amersfoort cultuurbewust;

De verhalen zijn verschrikkelijk, menig patiënt weet de doodswens niet te weerstaan omdat ze simpelweg psychisch gestoord zijn. Daarnaast zijn er zijn genoeg patiënten die ongenezen weer vertrekken. Tegelijkertijd vertelt schrijfster Myrthe dit met humor, ze ontkracht de verschrikking en laat de mooie momenten zien. Dat lukt mede dankzij een hoofdpersoon die altijd grappig wil zijn en daar regelmatig in slaagt.

Het boek is waanzinnig goed geschreven, niet verwonderlijk als je weet dat de schrijfster redacteur is geweest. Onze niet depressieve medemens zou het moeten lezen, om een compleet nieuwe wereld te kunnen ontdekken. Onze depressieve medemens zou het ook moeten lezen, om er troost uit te putten en te kunnen lachen om de vele hilarische momenten. En Myrthe van der Meer, die zou altijd nog comédienne kunnen worden. Het wordt tijd dat de depressie uit de kast komt.

Ze;

In het boek Paaz krijg je een kijkje op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis waar zo weinig bekend over is. Emma vertelt over de puzzels die haar door de vijf maanden hebben gesleept, de doktoren en de medepatiënten met wie zij een band opbouwde.

Volkskrant; ****

Behalve een persoonlijke geschiedenis, is Paaz een schets van het reilen en zeilen van een gesloten afdeling voor psychiatrische patiënten. Hoe het is om gehoor te vinden bij behandelaars, om de veiligheid van een beschermende omgeving te ervaren, om met psychiaters geconfronteerd te worden die toegeven het allemaal ook niet precies te weten.

Boekaholics; *****

PAAZ is een boek dat je in je hart sluit. Het is een boek dat op een pakkende manier zo is geschreven dat het leven op een psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis tot leven komt. Met humor en natuurlijk met de nodige pijn die onlosmakelijk hoort bij een depressie. De eenzaamheid, het alles overheersende niets, de angst, het komt binnen maar door de vlotte schrijfstijl en het relativeringsvermogen van de schrijfster is het een prachtig boek om te lezen.

Schrijf en advieswerk;

Ik ben totaal verkocht en raak meegesleept in dit práchtig geschreven verhaal over en van een psychiatrische opname-afdeling in een algemeen ziekenhuis (Paaz).

Suderblog;

Door de humor die zo nu en dan het leven op de afdeling oplicht, is het contrast met de zwaarte van het psychisch leed des te groter. Van der Meer overtuigt met de beschrijving van haar angsten, haar gebrek aan empathie, de medebewoners, de hulpverleners, de gang van zaken op de afdeling en het langzame herstel. Een boek dat nog lang nasuddert.

Over boeken, enzo;

Myrthe van der Meer gooit niet alleen met klaterend geweld de luiken van de Paaz open – zij kan schrijven hoor! – haar boek is tevens een ode aan al die fantastische mannen en vrouwen die er iedere dag weer, buiten het zicht van alle schijnwerpers, hun werk van lange adem doen. Ik neem daar met respect mijn hoed voor af. Dat is wel even wat anders dan met je grote ego achter vette bonussen aan hollen – wat ik hierbij toch even gezegd wil hebben.

Natascha leest door;

PAAZ kwam hard binnen tijdens het lezen. Het is een confronterend en heftig boek. Ongelooflijk knap en bewonderenswaardig dat Myrthe van der Meer zo goed heeft geschreven over deze periode terwijl ze op dat moment zo verward was en in de knoop zat met zichzelf, haar gevoelens/emoties en/of het gebrek eraan. Humor neemt een belangrijke plaats in in het boek. Myrthe van der Meer gebruikt het op precies de goede momenten in de juiste dosering voor de nodige relativering.

Heb jij Paaz door Myrthe van der Meer gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!