Marion Pauw – De wilden

Marion Pauw – De wilden

DeWilden1Nani leidde een volmaakt leven, maar een faux pas heeft alles op scherp gezet. Om haar gezin in kalmer vaarwater te brengen boekt ze voor zichzelf een reis naar Panama. Daar, diep in de jungle, neemt ze een tweede verkeerde beslissing die haar bijna het leven kost.

Ze heeft de moed al opgegeven als ze toch nog gered wordt en bij een indianenstam terechtkomt. Zonder geld, telefoons, ijskasten en stress leiden de indianen een leven dat in groot contrast staat met het Amsterdamse leven dat Nani kent. Met vallen en opstaan maakt ze zich de gebruiken van de stam eigen en leert ze wat geduld is, maar ook waarom ze niet in de schemering in de rivier moet gaan zwemmen. De enige die niet blij is met haar komst is de sjamaan van het dorp. In zijn jeugd werd hij meegenomen door de missionarissen en hij weet waartoe de “witte mensen” in staat zijn.

Terwijl Nani geleidelijk zijn vertrouwen wint, dient een nieuwe bedreiging zich aan: de beschaving rukt op, in de vorm van ambtenaren en bulldozers. Voor Nani tijd om te beslissen waar ze thuishoort en wat werkelijk de moeite waard is om voor te vechten. De wilden is een ontroerende en meeslepende roman over de botsing tussen verschillende culturen, over de beleving van tijd en over de vraag waar het in het leven om draait.

Ben jij op zoek naar een recensie van De wilden door Marion Pauw? Ze staan hieronder voor je op een rij!

De scriptor; ****½

Als je een roman schrijft over diepgaande culturele verschillen en de lessen die je daaruit kunt trekken, is het zaak de scènes die dat aantonen, zorgvuldig uit te kiezen. En dat heeft Marion Pauw gedaan. Hoe het sociale verkeer van een groepje mensen dat op elkaars lip leeft, in vreedzame banen gestuurd wordt, blijkt, bijvoorbeeld, uit een avondritueel bij de rivier. Op dat moment en op die plek mogen mannen en vrouwen, die wel eens een ander lichaam willen voelen, elkaar ontmoeten zonder dat bestaande relaties verstoord worden. De wilden is een prettige aaneenschakeling van dit soort subtiele, sprekende situaties die de bagage van het boek tot bij elke lezer – jong of ouder, meer of minder belezen – brengen.

Metro; ****

De omschrijving van de overweldigende natuur, het teruggaan naar de basis zonder enige luxe, de moderne tijd versus authenticiteit, de grote cultuurverschillen: Marion Pauw weet het allemaal tot in de puntjes te beschrijven. Als research heeft ze dan ook samen met haar kinderen bij een indianenstam gewoond. De Wilden is een originele roman die je grijpt vanaf het eerste moment. De enige nadelen, je leest het boek erg snel uit en blijft toch met een aantal vragen zitten. Maar misschien is daar ruimte voor een vervolg?

Annemarie op Leestafel;

Nadat Naní is teruggekeerd naar de indianen, krijgt het verhaal iets romantisch. De belofte van een goed einde schemert hoopvol door. De vaart is eruit maar daarvoor in de plaats is een heerlijk “feelgood-verhaal” gekomen. Het contrast tussen begin en eind is groot en het loopt allemaal behoorlijk zoetsappig af. Misschien zelfs ietsje té. Toch kan ik volmondig toegeven dat ik erg van dit boek heb genoten. De wilden is een warme roman waarin Naní zichzelf kwijtraakt en weer terugvindt.

Dettie op Leestafel;

Zelfs ondanks de toch verrassende wending aan het eind van het verhaal, blijf je met een kleine kater zitten. Vooral omdat het begin van het boek zo veelbelovend is. Maar misschien moet Marion Pauw haar draai nog vinden in het schrijven van een roman. Het was een tijd lang een meer dan prettig boek om te lezen en dat gevoel heeft toch de overhand. Mogelijk ben ik wel té kritisch, het boek is zeker geen afrader en goed geschreven qua taal en stijl maar het verhaal zelf had op het eind wel wat sterker gekund.

Volkskrant; *

Aan Pauws boodschap valt nauwelijks te ontsnappen; het raadsel wordt fijngemalen in een overdaad aan uitleg. Met als gevolg dat De wilden verzandt in plat, oerbraaf gemaksproza dat niets aan de verbeelding overlaat en zelfs het kleinste greintje intellectuele uitdaging ontbeert.

NRC;

Bij Pauw levert het een verhaal op met genoeg opmerkelijke wendingen om je door te laten lezen. Uiteraard is er ook een love interest en een zoetsappig einde. Grote literatuur is het niet, maar De wilden is heel wat boeiender dan veel boeken die wel als ‘literair’ aan de man worden gebracht.

Boeken.blogo; *****

De wilden is haar eerste roman. En wat voor één! Pauw kan prachtig schrijven. Dit verhaal sleept je vanaf het eerste hoofdstuk mee en laat je niet meer los. Ik heb nog geen andere titels van haar gelezen maar dat ga ik nu zeker doen.

Leesfanaten; ***

Als lezer ga je vrij gemakkelijk mee in het verhaal. Dit komt omdat Pauw de hoofdstukken kort heeft gemaakt, waardoor je snel verder kunt lezen. Maar er zijn helaas ook enkele passages waarbij de geloofwaardigheid wat op het spel staat. Toch is het boek een fijn, enigszins romantisch verhaal dat je meevoert in een andere wereld. Dat die wereld ook zijn keerzijden kent, moeten we maar voor lief nemen.

Bookaholics; ****½

Op de achterflap van het boek staat erg veel over het verloop van het verhaal. Dat was niet nodig geweest en is zelfs een beetje jammer, want het verloop van het verhaal is niet belangrijk en al helemaal niet waar het boek over gaat. Je kan je beter laten verrassen door het verhaal. Het einde is wat plots, maar aan de andere kant heel passend bij het verhaal.

Marion Pauw, die zowel op Curaçao als op Aruba heeft gewoond, kan het gevoel van eenzaamheid als je in een ander land bent, in een gemeenschap die je niet goed kent, goed overbrengen. Ze heeft zelf ervaren hoe een affaire een desastreuze nasleep kan hebben. En dat de keuzes die je maakt, bijvoorbeeld even afstand nemen van je kinderen, altijd heel persoonlijk zijn.

Heb jij De wilden door Marion Pauw gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!