Khaled Hosseini – En uit de bergen kwam de echo

EnUitDeBergenKwamDeEcho1Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een moeder dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Wat er met hen gebeurt – het zusje wordt noodgedwongen verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul – zet een reeks ingrijpende gebeurtenissen over tientallen jaren in gang, die een indringend beeld geven van de morele complexiteit van het leven. Hosseini beschrijft meerdere generaties in deze roman, ouders en kinderen en kleinkinderen, broers en zussen, en hij onderzoekt de vele manieren waarop familieleden elkaar liefhebben, verwonden en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen.

Hij volgt zijn personages over de hele wereld: van Kabul naar Parijs, van San Francisco naar het Griekse eiland Tinos, en weer terug naar Kabul. Het verhaal wordt steeds groter en veelomvattender, emotioneler en krachtiger. Gedreven door zijn kenmerkende compassie en filosofische inzichten waardoor De vliegeraar een geliefde klassieker werd en Duizend schitterende zonnen een absolute bestseller, betoont Khaled Hosseini zich in En uit de bergen kwam de echo eens te meer een geboren verhalenverteller. Dit nieuwe boek is opnieuw een magnifieke prestatie.

Ben jij op zoek naar een recensie van En uit de bergen kwam de echo door Khaled Hosseini? Ze staan hieronder voor je op een rij!

Humo; ****½

Hosseini doet met ‘En uit de bergen’ wederom wat anderen alleen lukt door er religieuze samenzweringen of zweepjes bij te halen: een roman schrijven die miljoenen mensen aan het lezen zet. De wereld glashelder observeren en die vervolgens ook zo neerpennen: meer is er blijkbaar niet nodig.

CJP; *****

Kortom, En uit de bergen kwam de echo is een typisch meesterwerk van Hosseini’s hand. Lezers die van zijn vorige twee romans genoten hebben, zullen aan dit boek hun hartje kunnen ophalen. En sceptici zetten best even hun bedenkingen opzij om te proeven van dit meesterwerk.

Cobra; ***

Afghanistan is en blijft de bron van vele kleurrijke verhalen voor Khaled Hosseini, maar dit keer waagt hij zich verder ‘van huis’. Dat maakt deze roman misschien universeler, maar daarom niet sterker dan zijn ‘Vliegeraar’, waar alle thema’s al in vervat lagen.

Nu; ****½

Hij legt hun gevoelens bloot, hun zwakke en sterke kanten, de littekens waar ze elkaar verwonden en de zachte passages waar ze elkaar tot steun zijn. En uit de bergen kwam de echo is een caleidoscopische roman die zich door culturen heen beweegt en grandioos verbeeldt wat ons tot mens maakt.

Leesfanaten; ****

Desalniettemin moet je tijdens het boek goed opletten wanneer een nieuw personage geïntroduceerd wordt. Opeens val je van het ene verhaal in het andere. Ook verandert de auteur af en toe van vertelperspectief. Dat is niet in het belang van het boek. Op die momenten doet het verhaal juist rommelig aan. Hosseini toont zich opnieuw een ware verhalenverteller. Zijn verhalen gaan verder dan de bladzijden waarop ze zijn geschreven. Hij bezit de gave om de verhalen tot leven te brengen.

De boekenkast;

Deze klepper van maar liefst 412 pagina’s is een aanrader om te lezen. Khaled Hosseini is een meesterverteller. De personages worden zo levendig weergegeven dat je hun verdriet en pijn als lezer voelt. De tocht door de woestijn naar Kaboel maak je als lezer precies echt mee. Je beleeft iedere stap die ze zetten.

Ingrid Meurs;

In En uit de bergen kwam de echo geeft hij ze een gezicht, zoals hij de bevolking van Afghanistan een gezicht gaf in De vliegeraar. Dat hij daarmee soms te ver doorschiet in exotische beschrijvingen en drama wil je hem graag vergeven, want als geen ander weet hij zowel de menselijke tekortkomingen als de menselijke overlevingskracht bloot te leggen.  En ook al had Hosseini er beter aan gedaan zich te beperken tot iets minder verhaallijnen, deze roman is met zoveel vaart en gevoel voor de personages geschreven dat zijn lezers zeker niet teleurgesteld zullen worden.

Claar; *****

In En uit de bergen kwam de echo spreekt Khaled Hosseini met veel liefde over zijn voormalige vaderland, weemoedig zijn de verhalen over de vroege jaren in Afghanistan, verbijsterend zijn de beschrijvingen over de toestand in het huidige land. Het land blijft als een baken achter bij hen die er zijn gebleven en bij hen die het moesten verlaten, ze konden verder leven door hun herinneringen, hun geloof en hun vermogen om ondanks verraad lief te hebben, te vergeven en vertrouwen te houden. Misschien is het de echo uit zijn oude land wat Khaled Hosseini heeft opgeroepen tot het vertellen van deze hartverwarmende roman, mij heeft het ontroerd.

WritersKitchen;

Hosseini is geen meester in het psychologische raffinement. Sommige van zijn personages zijn schimmen uit een melodrama: op schrikmomenten laten ze hun theekopjes vallen en hun ogen ontmoeten elkaar in de spiegel. Nochtans toont die ene episode met Pari’s oom dat Hosseini het kan. Het is jammer dat de schrijver van ‘De vliegeraar’ meestal de sentimentele, veilige kaart trekt. Dat is vooral het geval in het laatste deel van de roman dat te zoet is en te weinig verrassend.

Volkskrant; ***

De roman wordt gered door zijn gedurfde structuur. Hosseini weigert simpelweg te vertellen hoe het verder gaat met de van elkaar gescheiden broer en zus. In plaats daarvan duikt hij in de levens van andere personages, introduceert nieuwe figuren en trekt nieuwe vertelregisters open. Elk verhaal brengt een volgend, totaal anders maar toch gerelateerd verhaal voort.

Mustreads;

Het is bewonderenswaardig te noemen dat Hosseini van zijn succesvolle schrijfstijl afwijkt en een nieuwe stijl durft te gebruiken. Dit pakt voor het grootste deel van het verhaal uitstekend uit. Het is echter niet geheel duidelijk wat de relevantie voor de uitwerking van de geschiedenis van Pari en Abdullah is van het gedeelte over de jeugd van Markos en Thalia op het Griekse eiland Tinos. Waar de aanwezigheid van Markos in het hedendaagse Kabul wel degelijk van belang is voor het verhaal, lijkt deze terugblik in de tijd een overbodige toevoeging.

Moeiteloos vervlecht Hosseini het heden met het verleden, waarbij hij ook hoofdstukken besteed aan de levensverhalen van Pari’s adoptiemoeder, de dichteres Nila Wahdati, Markos en twee inwoners van Kabul die er na de oorlog terugkeren om te zien wat er van hun huis overgebleven is. Doordat alle personen met elkaar in verband staan slaagt hij erin in vierhonderd pagina’s een familiekroniek neer te zetten. Zelden wordt meer dan een enkel hoofdstuk aan een personage besteed, maar doordat de personages elkaars leven volgen en noemen kent de lezer eenieder uiteindelijk door en door.

Boekenwurm & pleeg;

En uit de bergen kwam de echo, staat bol van informatie en namen. Dit tuimelde soms in mijn hoofd. Maar het verhaal heeft mijn hart gestolen. Khaled kan prachtig schrijven zodat ik het boek niet naast me neer heb gelegd.

Cultuur nieuws; ***

Het boek En uit de bergen kwam de echo begint zeer sterk. Het verhaal wordt zorgvuldig opgebouwd en de schrijver houdt de spanning er in stevig in, tot het moment dat het onzettend misgaat. Het verhaal wordt onsamenhangend en veel te omslachtig. Je raakt de draad als lezer helemaal kwijt door al de personen die bij het verhaal betrokken worden. Daarnaast verdwijnt de chronologie helemaal en spring je van de hak op de tak. Dit is ontzettend zonde.

The book girl; *****

Khaled beschrijft met weemoed over zijn geliefde vaderland, hoe het vroeger was en over het  Afghanistan van nu. Een rollercoaster van emoties en mooie verhalen. Een lust voor menig lezer. Voor mij heeft Khaled zichzelf overtroffen met dit boek.

Toch is het niet alleen maar hosanna. En uit de bergen kwam de echo is een pageturner maar wel een voorspelbare. Ondanks al die verschillende vertelperspectieven ziet een beetje lezer de plotwendingen al van mijlenver aankomen. En mocht dat niet zo zijn dan geeft Hosseini meer dan genoeg hints om de lezer snel weer op het juiste spoor te brengen.

Adorable books; ****

Hosseini weet de personages levensecht neer te zetten, waardoor je helemaal meeleeft met de hoofdpersonen en wilt weten hoe hun verhaal verdergaat. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Pari en Abdullah, die eigenlijk de rode draad van het boek vormt. Zullen zij elkaar ooit weerzien? Op dit antwoord moeten we lang wachten, want Hosseini introduceert eerst talloze andere personages en verhaallijnen die op de één of andere manier allemaal met elkaar verbonden zijn. Dit brengt mij ook meteen bij het eerste nadeel van het boek: de meerdere personages en verhaallijnen.

Read a book; ****

Het einde vond een klein beetje jammer. Ik ga verder niks verklappen. Je weet in ieder geval wel zeker dat het einde niet voorspelbaar is. Het is anders dan je in eerste instantie zou denken. Ik heb het boek in een ruk uitgelezen en kan het je zeker aanraden!

TheSword; *****

Voor mij was En uit de bergen kwam de echo opnieuw een leesgenot; een prachtige meeslepende roman met een tragisch verhaal, maar ook met veel liefdevolle elementen die je doen glimlachen en je vertederen.

De Lady Library; ***½

Ondanks de vele personages was En uit de bergen kwam de echo een mooi boek om te lezen. Ik heb het boek vrij snel uitgelezen en er van genoten. Toch bleef ik het vergelijken met Hosseini’s vorige boeken, waardoor de lat hoog lag voor dit boek.

Na de lunch;

De personages worden zo levendig weergegeven dat je hun verdriet en pijn als lezer voelt. Hij legt hun gevoelens bloot, hun zwakke en hun sterke kanten. Hosseini beschrijft meerdere generaties in deze roman, ouders en kinderen en kleinkinderen, broers en zussen, en hij onderzoekt de vele manieren waarop familieleden elkaar liefhebben, verwonden en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen. En ook al had Hosseini er beter aan gedaan zich te beperken tot iets minder verhaallijnen, dat neemt niet weg dat deze roman met zoveel vaart en gevoel voor de personages geschreven is dat zijn lezers ook aan dit boek hun hartje kunnen ophalen.

Deadline;

Op een verbluffende manier laat Hosseini alles op zijn plaats vallen. Niets is voorspelbaar en op een wonderlijke manier word je meegenomen in een bizar goed verhaal. Als Hosseini net zo’n goede arts als schrijver is, dan zou hij ons allen het eeuwige leven schenken.

Heb jij En uit de bergen kwam de echo door Khaled Hosseini gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!