James Salter – Alles wat is

AllesWatIsNa de Tweede Wereldoorlog keert marinier Philip Bowman terug naar Amerika, waar hij al snel als redacteur aan de slag gaat. In die periode was de uitgeverswereld nog kleinschalig – een tijd van bijeenkomsten in chique appartementen en feestjes die steevast uit de hand liepen. Bowman dompelt zich onder in deze wereld van vluchtige intimiteiten en onverwachte veroveringen. Maar er is één verovering die hij vergeefs najaagt: die van de liefde. Eén huwelijk mislukt, een ander vindt nooit plaats en hij raakt in de ban van een vrouw die hem verraadt. Plotseling bevindt Bowman zich op een pad dat hij nooit verwacht had in te slaan.

Alles wat is is geschreven in Salters kenmerkende poëtische stijl. Het is een meeslepend en verleidelijk liefdesverhaal over de passies en teleurstellingen die een man in zijn leven meemaakt.

Ben jij op zoek naar een recensie van Alles wat is door James Salter? Ze staan hieronder voor je op een rij!

Salter heeft geen ironie nodig. Dat maakt hem een exceptionele auteur en All That Is een geweldige roman. Maar het betekent niet dat deze roman een simpele kant-en-klaar maaltijd is; dubbelzinnigheid hoeft niet altijd gedragen te worden door ironie. De dubbelzinnigheid bevindt zich in All That Is op het niveau van de zinnen: op wat er niet wordt verteld, het deel van de ijsberg dat onder water ligt.

Cobra; ****

‘Al wat is’ schetst met waarachtige, tijdgebonden precisie de rijke en in zijn realisme ook geheimzinnige oppervlakte van een leven dat geleefd wordt en waaruit af en toe de ontgoocheling, het gemis en het nooit te stelpen verlangen opborrelen. In die zin is de titel ambivalent. Het leven van Bowman en anderen is al wat is en ook “slechts” al wat (er) is.

Volkskrant; ****

Aan het slot van de veertig jaar beslaande roman duikt ineens Bowmans marinemaatje Kimmel weer op. Hij blijkt zijn aandeel in hun oorlogsgeschiedenis inmiddels te hebben herschreven. De scène bekroont een prachtig ingetogen, ja nuchtere roman over dromen en wat zij vermogen.

Wat lees jij; *****

Geweldig eigenlijk hoe iemand van 88 zoveel vonkende passie weet te verweven in zo’n weemoedig boek. En ja, van die weemoed wordt een mens weemoedig, maar tegelijk werd ik helemaal vrolijk van al die passie en vooral vanwege al die prachtige zinnen die Salter 300 bladzijden lang uit zijn mouw schudt.

Cultuurbewust; ***

Hier en daar laat Salter echter zien dat hij tot veel meer in staat is dan alleen het beschrijven van personages. Op een prachtige manier weet hij in slechts twee zinnen compleet voelbaar te maken dat het huwelijk tussen Vivian en Bowman aan het stuklopen is. Het is jammer dat dit soort vlagen van literaire sensatie worden afgewisseld met passages waar je als lezer eigenlijk ook niet echt interesse voor op kunt wekken.

Boekenbijlage; ***½

Erg interessant, je zit zo in een volgend leven, Salter draait er zijn hand niet voor om. Maar van al die wisselingen werd ik ook een beetje groggy, vooral ook omdat hij die beschrijvingen niet scheidt door bijvoorbeeld een nieuw hoofdstuk te beginnen. Ook werd mij niet altijd duidelijk wat het verband met de hoofdlijn van het verhaal was. Toch weet de schrijver je bij de les te houden door zijn vlotte stijl van schrijven.

De weekkrant; ****½

Ook het literaire leven komt aan bod. Dat geeft Salter kans om een aantal bijfiguren te introduceren, elk met hun eigen verhaal. Vaak weten de enkele bladzijdes die aan hen besteed worden, enorm te ontroeren. Alles wat is is geschreven in een poëtische stijl, die de lezer meevoert door het verhaal. Prachtige passages worden afgewisseld door scherpe dialogen, uit een wereld die vervlogen lijkt. Salter weet in zijn dialogen mensen met één pennenstreek te schetsen. Bewonderenswaardig.

Heb jij Alles wat is door James Salter gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!