J.K. Rowling – Een goede raad

J.K. Rowling – Een goede raad

Nu de Harry Potter serie afgelopen is, komt J.K. Rowling met een nieuwe roman voor volwassenen; zonder magische kinderen.

Wanneer Barry Fairbrother onverwacht sterft, zijn de bewoners van Pagford geschokt. Pagford lijkt een idyllisch Engels plattelandsdorp, met een charmant marktplein en een oude abdij, maar achter die fraaie façade gaan grote conflicten schuil.

Rijk tegen arm, tieners tegen hun ouders, vrouwen tegen hun echtgenoten, leraren tegen hun leerlingen…In Pagford is niets wat het lijkt. De lege stoel die Barry achterlaat in de gemeenteraad is de aanleiding tot de grootste strijd die het dorp ooit heeft gekend. Wie zal zegevieren in deze verkiezingen vol opportunisme, valsheid en verbijsterende onthullingen?

Een goede raad is de eerste roman voor volwassenen van J.K. Rowling. In dit bijzondere boek onderzoekt een van ’s werelds beste vertellers de grote vragen van onze tijd.

Ben je op zoek naar recensies over Een goede raad van J.K. Rowling? Ze staan hier voor je op een rij!

Nu.nl; ****

In Een goede raad worden de keerzijdes en achterliggende motieven van de personages zorgvuldig tegen het licht gehouden, wat gezien hun hoge aantal personages een prestatie is. En dankzij Rowlings trefzekere pen lopen ze elkaar niet voor de voeten.

Met die goed gedoseerde veelheid aan tragiek, humor en leedvermaak is Rowlings literaire eersteling een erg geslaagde mix van yummie en stevig realisme.

JFK; ****

Wie kan J.K. Rowling en de Harry Potter-reeks nog los van elkaar zien? Het kost wat moeite, maar met haar eerste roman voor volwassenen heeft ze een degelijke eerste stap gezet in haar leven zonder haar bebrilde cashcow. Ze grijpt terug naar de voor haar vertrouwde elementen: Engeland, een bepaalde gemeenschap met sterke personages en het belangrijkste: problematiek.

Boekhappen; ***

Groots, nee. Briljant, nee. Schitterend welbespraakt: nee. Maar liederlijk, grappig en verontrustend:ja. En sociaal begaan, en rauw. Ondanks dat ik er lang over gedaan heb, en er toch wel wat mee geworsteld heb, en het ‘maar’ met 3 sterren heb gewaardeerd, raad ik het boek tóch aan.

Cultuurbewust.nl; *

Nu lokale politiek de plek van de magie uit Harry Potter heeft overgenomen, blijkt dat de bezwerende krachten van J.K. Rowling dus toch beperkingen kennen. In tegenstelling tot de Harry Potter boeken die je als lezer zodanig in hun macht hadden dat je de pagina’s bijna verslond, is deze politieke roman moeilijk verteerbaar. Misschien ligt het aan het thema, misschien ligt het aan iets anders, maar dit boek is in alles het tegenovergestelde van Harry Potter: saai, irritant en onaangenaam.

Volkskrant; ***

Zowat iedere volwassene is een kille, egoïstische, berekenende intrigant in het langverwachte Een goede raad, de eerste roman voor volwassenen van J. K. Rowling. Vanaf het begin tot het eind.

Na de magische wereld van Harry Potter zou de successchrijfster nu focussen op rauw realisme in kleinburgerlijk Engeland. Althans volgens de overzeese voorbeschouwingen, gebaseerd op streng gerantsoeneerde publiciteit. Geen magie meer, geen escapisme, maar de barre werkelijkheid, de alledaagse onmacht in de spelonk der dreuzels.

Een letter meer graag; ***

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik de omschrijving had gelezen zonder te weten dat Rowling de schrijfster was, ik het boek waarschijnlijk nooit had gelezen.

Schrijven is schrappen zeggen ze wel eens en dat is ook meteen waar ik aan moest denken bij dit boek. Ik geloof dat het boek geen 541 pagina’s nodig heeft om het verhaal te vertellen. Aan de andere kant had het verhaal, dat wel goed was, beter gekund. Naar mijn idee had Rowling er meer mee kunnen doen. Dus misschien had ze die 541 pagina’s een andere invulling moeten geven.

Liefde voor lezen;

Ik kon niet anders dan aan dit boek beginnen met een vooroordeel. Ik ken J.K. Rowling als de schrijfster van de Harry Potter boeken, niet anders. Zij en Harry Potter zijn één, dat kan je niet los van elkaar zien. Toch heeft mevrouw Rowling met deze roman al een goede stap in de richting gezet van haar leven zonder Harry en zijn vrienden. Wel vind je bepaalde elementen die haar typeren terug in deze roman: Engeland, een bepaalde gemeenschap, sterke personages en natuurlijk: problemen.

Trefplaats; ***½

Als je in Een Goede Raad de dingen zoekt die Harry Potter magisch maakten – Tovenaars! Spreuken! Vliegende bezemstelen! – zul je ze niet vinden. Maar de dingen die J.K. Rowling magisch maken – emoties en inlevingsvermogen – vind je wel.

Een Goede Raad is een boek vol levensechte tragiek en maatschappelijke knelpunten. Een boek dat langzaam op gang komt, maar meer dan de moeite waard is.

Tijdschriftlover;

Een goede raad schetst gruwelijke scènes van huiselijk geweld en emotionele verwaarlozing. En die komen zowel in de statige panden van het dorp als in de achterbuurt voor. Dat geeft de roman een zekere sociale kritiek mee. Dat doet Rowling overtuigend, en tegelijk is dat soms gruwelijk en obsceen. Maar dat is geen reden om weg te kijken van deze bruisende roman, of je puberkinderen er tegen te beschermen.

Na de lunch;

Na tien jaar magie en duistere krachten te hebben aangevoerd, is het moeilijk om dit zomaar de rug toe te keren. Ondanks het feit dat in Rowlings eerste literaire roman mensen van vlees en bloed de hoofdrol spelen, lijkt er toch een klein beetje ruimte gereserveerd te zijn om de dark side toe te laten. De ‘Geest Van…’ komt zo nu en dan om de hoek kijken om het dorp van kopzorgen (en wat goede raad?) te voorzien.

Menig fan zal zich het hoofd gebroken hebben over het leven na Harry Potter. Wat nu als alle boeken en films zijn verschenen? Wat komt er dan? Hoe komen we dan nog aan onze portie magie? Rowlings antwoord daarop is Een goede raad, een verhaal over het dorpje Pagford, waar iedereen elkaar kent. Ze duikt in de krochten van ieders persoonlijke duisternis.

Moet je lezen;

De tegenstellingen tussen de verschillende sociale klassen worden erg goed neergezet en doet denken aan de films van Ken Loach. Dit is een verhaal waar je nog lang over blijft nadenken, vooral omdat de hoofdpersonen zo waarachtig zijn neergezet. De meningen in de pers waren nogal wisselend over dit ‘debuut’ van J.K. Rowling. Wat mij betreft is het een absolute aanrader. Een goede raad? Lezen dit boek.

Sabrina Jansen;

Over het boek zijn meerdere kritische opmerkingen naar voren gekomen, zo zou het boek te grof zijn, maar ik ben het hier absoluut niet mee eens. Het boek leest enorm eenvoudig weg. En J. K. Rowling weet als geen ander hoe ze personages op een meest realistische manier neer moet zetten.

Seventyeight; ***

Rowling heeft in haar eerste roman voor volwassenen geen thema overgeslagen. Tegenstellingen tussen bevoorrecht en niet, slim versus wat minder intelligent, oud en jong, drugs, pedofilie, pesten. Alles wordt in dit boek aangepakt. Door de vele thema’s blijft er minder tijd over om alle karakters uit te diepen. Zelfs aan het einde van het boek moest ik bij veel namen steeds opnieuw bedenken wie dat ook alweer precies was. Dat is gelijk het grootste minpunt aan dit boek.

Chantals walhalla; *****

De commotie maakt natuurlijk wel nieuwsgierig. En wat blijkt: Een goede raad is gewoon een steengoede roman. Niet geschikt voor kinderen, inderdaad. Natuurlijk zit er seks en minder fraai taalgebruik in, maar nergens overmatig of zonder functie. Het is een droge, bijna satirische weerspiegeling van de –typisch Engelse- samenleving en staat garant voor een constante glimlach met geregeld een frons en af en toe een traantje.

Wilke Martens in Metro; ****

Ondanks de sterke binnenkomer – Een Goede Raad trapt af met een sterfgeval – komt het verhaal wat langzaam op gang. Dat komt door het grote aantal personages: een voor een worden de inwoners van het Engelse plattelandsdorpje Pagford geïntroduceerd. In de loop van het omvangrijke boek, wordt echter duidelijk dat deze mensen meer met elkaar van doen hebben dan ze lief is.

Leestafel;

J.K. Rowling heeft met dit boek bewezen ook uitstekende boeken voor volwassenen te kunnen schrijven. Menigeen zal verbaasd zijn over het taalgebruik en de onderwerpen die in dit boek aan bod komen. Het is beslist geen Harry Potter. Toch heeft dit boek, ondanks het vloeken en de schokkende gebeurtenissen, iets kneuterigs. De schrijfstijl voelt vertrouwd, ik heb het boek gretig en met veel aandacht gelezen. Het is een goed geschreven roman die de lezer een kritische spiegel voorhoudt en tegelijkertijd een heerlijk verhaal vol schandalen biedt.

Readabook; ****

Na alle ophef over dit boek moest ik het natuurlijk ook gelezen hebben. Ik heb vroeger, net als heel Nederland volgens mij, de boeken van Harry Potter gelezen. Ik vond ze leuk, maar het waren niet mijn lievelingsboeken, dat zeg ik eerlijk. Dit boek is totaal anders dan de Harry Potter reeks en ik kan je vertellen: ik vond het geweldig. In een week tijd had ik het uit en ik heb het dikke boek dan ook met veel plezier gelezen.

Leesfanaten; *****

Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Het verhaal verveelt geen seconde, en je blijft lezen omdat je wilt weten hoe het afloopt. Al met al een indrukwekkende roman met een verrassend plot.

Boekenwurm;

Ik vond het niet echt prettig lezen. Te veel  personen en namen. Het had voor mij ook wel een aantal pagina’s minder gekund. Ondanks dat heb ik er redelijk van genoten. Ik was te nieuwsgierig. J.K. Rowling heeft iets in haar schrijfstijl dat je toch blijft boeien.

Romantische boeken;

Ik denk dat we voorlopig nog niet uitgepraat zijn over dit boek. Hoe knap is het om als schrijfster zo om te schakelen van kinderboeken (nou ja, jong volwassenen) naar een razend knap geschreven boek voor volwassenen? Dat is briljant want beide schrijfstijlen zijn een vak apart.

In Een goede raad komen veel personages voor en als lezer maak je stuk voor stuk kennis met hen allemaal. Iedere dorpsbewoner heeft een verhaal. Iedere beslissing die wordt genomen heeft gevolgen en zet de onderlinge verhoudingen in het stadje op scherp. Rowling is werkelijk een meester in het verweven van al die gebeurtenissen tot één grote puzzel waarvan je niet weet hoe die eruit zal komen te zien. Het vergt wel de concentratie van de lezer, om dat allemaal goed te onthouden en hoe alle verhoudingen liggen.

Leeskost;

In Een goede raad worden de keerzijdes en achterliggende motieven van de personages zorgvuldig tegen het licht gehouden, wat gezien hun hoge aantal personages een prestatie is. En dankzij Rowlings trefzekere pen lopen ze elkaar niet voor de voeten. Met die goed gedoseerde veelheid aan tragiek, humor en leedvermaak is Rowlings literaire eersteling een erg geslaagde mix van yummie en stevig realisme.

Heb jij Een goede raad van J.K. Rowling gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!