Herman Koch – Zomerhuis met een zwembad

Herman Koch – Zomerhuis met een zwembad

ZomerhuisMetZwembad1Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor een van zijn patiënten, de beroemde acteur Ralph Meier, is overleden. Hij zal zich moeten verantwoorden voor de Medische Tuchtraad. Over die Tuchtraad maakt hij zich niet echt zorgen: `Een schorsing van een paar maanden, daar komt het op neer. We kennen elkaar allemaal, meer zal het niet worden.

Maar is het wel een medische fout? Marc had immers een rekening te vereffenen met zijn patiënt, die net iets te veel belangstelling toonde voor diens mooie vrouw Caroline. Of heeft het alles te maken met de gebeurtenissen in het zomerhuis waar het echtpaar Meier het gezin Schlosser had uitgenodigd?

Ben jij op zoek naar een recensie van Zomerhuis met een zwembad door Herman Koch? Ze staan hieronder voor je op een rij!

Recensieweb; ****

Om het verhaaltempo te vertragen en de spanning op te voeren, draaft Koch soms ietwat door in het geven van medische uitleg. Dat begint op een gemakkelijk te doorzien schrijverstrucje te lijken. Toch is het niet zelden interessant, en wijst het opstekende ongeduld erop dat de auteur wel degelijk in zijn opzet slaagt: Zomerhuis met zwembad is spannend.

Parool; ***

De verkrachting van een puberend meisje, een huisarts die een patiënt vermoordt, en een vader die met zijn dochter een duister complot smeedt… Koch wil dat we voortdurend op het puntje van onze stoel zitten. Daar slaagt hij tot op zekere hoogte in. Maar je moet dan wel je ogen dichtknijpen voor het vlakke schrijven dat je er hier en daar gratis bij krijgt.

De onvoorspelbaarheid van het boek en de behoefte aan prikkelende stellingnames van de hoofdpersoon (en de neiging om te sarren van de auteur, want waarom heeft de acteur een joodse naam en de arts een Duits klinkende naam) maken Zomerhuis met zwembad tot een pageturner. Dat neemt niet weg dat er in dit verhaal wel degelijk op een zeer harde wijze stelling wordt genomen tegen pedofilie. Een stellingname die de ergst denkbare wraak rechtvaardigt.

Cultuurbewust;

Ook wanneer het hoofdpersonage minder eigenaardig zou zijn, zou het boek zich staande houden. Koch heeft in Zomerhuis met zwembad een uiterst sterk plot opgezet. Hoewel het verhaal enkele flashbacks kent en regelmatig wat zijwegen inslaat, is Zomerhuis met zwembad duidelijk, maar vooral ook spannend. Hoewel de oplettende lezer heel wat mogelijke ontknopingen zal kunnen bedenken, blijft het daadwerkelijke einde voor velen een verrassing.

Maar Zomerhuis met zwembad is dan wel een thriller die moralistische vraagstukken aandraagt: in hoeverre heeft biologie invloed op ons handelen? Hoe ver mag je gaan in het beschermen van een kind? Als er geen zekerheid bestaat dat iemand iets heeft gedaan of tot iets in staat is, maar de kans bestaat dat, mag diegene dan uitgeschakeld worden? De kracht van deze kwesties zit in de subtiliteit waarmee de auteur ze brengt. Net als in Het diner moet de lezer het denkwerk doen.

Knack;

Heerlijk om te lezen zijn vooral de medische scènes waarin het boek grossiert. Over het effect van een duik in een koude zee met een volle maag (‘gerechten met gesmolten kaas kunnen in één keer stollen’). De aanslag van alcohol en schadelijke vetten op het lichaam. Of de operatie aan zijn ontstoken oog die Marc bij zichzelf uitvoert. De zakelijke toon, bijna als in een medisch handboek, waarmee Koch smerige details serveert, geven je iedere keer de kriebels – of lachstuipen.

RNW;

Het is Herman Koch weer gelukt een meeslepende roman te schrijven, vol spanning, duivelse dilemma’s en misselijkmakende details over ziektes en het menselijk lichaam. Een boek dat tot nadenken stemt, maar wellicht minder geschikt is voor wie binnenkort naar de dokter moet.

Trouw;

Zo gaat ’Zomerhuis met zwembad’ ten slotte aan de hand van een mislukte vakantie over de geest van deze tijd en de vernietigende kracht van onze oerinstincten. De geboren verteller Koch heeft er, het wekt geen verwondering, best een sappig verhaal van gemaakt, dat leest als een trein.

Nu; ****

Mensen zeggen zelden wat ze denken; auteurs als Koch hebben de gave onze verborgen eigenschappen en drijfveren uit te schrijven. En in Zomerhuis met zwembad pakt dat net zo verslavend uit als in zijn doorbraakroman Het diner. Kochs manier om de aard van het beestje als afgepelde fait accompli te verbeelden, laveert tussen vertederende en afschrikwekkende eerlijkheid, en de aard is tevens wat dit verhaal vleugels geeft.

Boeken.blogo; ***

Net als in Het diner is ook in deze roman de vraag: Hoever ga je voor je kinderen? Zijn er goede en slechte beslissingen of hangt alles af van de situatie waarin ze genomen zijn? De nieuwe roman van Koch leest als een trein en is zoals eerder geschreven zeker vermakelijk. Maar het is ook een kunstje waar de nieuwigheid vanaf is waardoor het toch een minder sterke indruk achterlaat.

Vrij Nederland; ****

Na deze minicursus over Kochs verse bestseller het oordeel: razend spannend, zorgvuldig geschreven, verrassend, hilarisch, vangt deze tijd. Alleen het slot is wat afgeraffeld: zoveel eindjes haastig aan elkaar gebreid, dat het geforceerd aandoet.

Studenten.net;

Voor fans van Koch is Marc een ideaal personage. Hard, cynisch, grappig, dom en eigenwijs in één. Je kan zijn relaas schaterlachend lezen als een zwarte komedie. En dat is gelijk de sterkte en zwakte van ‘Zomerhuis met Zwembad’. De plotlijn is voorspelbaar en soms op het saaie af. De humor is sterk en overtuigend, maar is ondergeschikt aan de plot.

Annojo;

Het boek is heerlijk om te lezen doordat de personages zo goed zijn neergezet. Het verhaal blijft ook boeien omdat er steeds onverwachte wendingen zijn en je probeert uit te pluizen welke personages er een dubbele agenda op nahouden. Zomerhuis met zwembad is echt een aanrader als vakantieboek.

Volkskrant;

Het is het spannende, maar ook geestige verhaal over het recht op vergelding en het overschrijden van grenzen als de deuren naar een normale rechtsgang zijn dichtgeslagen.

Mandy leest;

Vooral Marc geeft de roman veel diepgang. De hoofdpersoon van het boek probeert een goede vader te zijn, maar is ondertussen toch erg aangetrokken tot het kwade. Maar wat het boek tot een echte page turner maakt zijn de sarcastische humor in de medische scènes. Zomerhuis met Zwembad is naar mijn mening een van Koch’s beste werken, en verdient het om gelezen te worden.

Seventyeight; ****

Koch is een absolute ster in het creëren van de sukkelige types die het goed voor elkaar lijken te hebben. Zo heeft Marc een leuk gezin en een succesvolle praktijk. Bijna niemand weet dat hij zijn werk verschrikkelijk vindt. Hij gruwelt van het menselijk lichaam. En dat, een huisarts die al zijn patiënten eigenlijk weerzinwekkend vindt, is typisch een Koch-karakter.

Boekreviews; ****

Zomerhuis met zwembad is een fantastisch leuke roman, waar de spanning langzaam tot uiting komt in een geweldig plot. Herman Koch heeft zijn personages goed uitgediept en de onvolkomendheden maken de personages nog menselijker. Af en toe dwaalt Herman Koch wat af in zijn mijmeringen, maar dat maakt het boek niet minder boeiend. Kortom een boek dat je gelezen moet hebben!

Hanta;

Herman Koch rekent in Zomerhuis met zwembad op volstrekt niet subtiele wijze af met de wereld van glamour en glitter, met verfilmers van succesroman,  maar vooral met mannen die hun ogen en handen niet af kunnen houden van meisjes die op het punt staan vrouw te worden. Dat levert geen grootse roman op, maar wel, zoals gezegd, een lekker leesbaar boek.

Rebecca Sterk; ***½

Weer snijdt Koch een pijnlijk en ethisch punt aan. Zijn voorgaande boek ‘Het Diner’ deed dit ook al. En hij slaagde erin om dit kunstje perfect af te maken. Maar dit kunstje beoefent hij nog beter in dit boek. Dit boek is ook grof. Een stuk grover dan dat ik verwacht had voordat ik het zou lezen.

Karla leest;

Vrees je nu dat het hier gaat om het zoveelste stereotiepe verhaal over kindermisbruik?  Beslist niet! Ik kan je wel verklappen dat je net als in ‘het diner’ ook in dit verhaal de verteller niet blindelings mag vertrouwen en dat opnieuw geen enkel personage vrijuit gaat.

FerdiBlog;

Zoals gezegd heb ik dit boek met veel plezier gelezen, maar ik moet wel in alle eerlijkheid zeggen dat ik ‘Zomerhuis’ net even iets minder vind dan ‘Het Diner’. Beide boeken zijn, zoals een collega treffend formuleerde, een suikerspin. Je geniet er even intens van, maar er blijft weinig hangen.

Jennys bookcase;

Toch neemt het boek ineens een wending die ik niet had verwacht en niet had zien aankomen. Dit is natuurlijk erg prettig en minder erg dan dat je de clou al van mijlenver ziet aankomen. Ik raakte hierdoor nog eens extra geboeid en heb het boek dan ook bijna niet weg kunnen leggen. Kortom een aanrader!

Blauwkruikje; ***

De medische wetenswaardigheden, ruim verspreid over de roman, groeien vaak tot groteske beschrijvingen uit van het artsenmétier. De afstandelijk, onverschillige houding en toon van de ik-verteller Schlosser tegenover zijn job en zijn patiënten en  zijn libertijnse seksuele moraal vormen een schril contrast met z’n beschermende betrokkenheid bij zijn gezin. Een misdaadverhaal dat je uren in de ban van de ‘whodunit’- vraag houdt, dat wel.

Leesfanaten; ****

De bizarre gedachtegangen en grove humor van de huisarts zorgen voor een spannend en amuserend verhaal, maar tegelijkertijd brengt het verwarring met zich mee. Het kost je als lezer soms moeite om de warrige ideeën van de huisarts te kunnen volgen. Het verhaal heeft echter genoeg elementen in zich, om je van het begin tot aan de laatste bladzijde te boeien.

Roar e-zine;

Zomerhuis met Zwembad is misschien het populairste geschenk om aan huisartsen te geven, maar het is door de grote hoeveelheid cynisme niet het meest gepaste geschenk. Het verhaal is – mede door de grove manier van schrijven, erg vermakelijk. Koch laat je als lezer dwalen tussen een medische fout of een slimme moord, een leuke nieuwe invalshoek ten opzichte van de standaard moordromans waarin iemand neergestoken of neergeschoten wordt.

NCRV; ****

Koch schrijft soepel en geestig en zijn tirades zijn kostelijk, maar ook verontrustend. Want zijn de ideeën van Marc niet walgelijk? Zelf zegt Koch hierover (interview Parool): “Mijn personages hebben last van lichte gewetenloosheid en hebben niet al te veel wroeging. Minder dan ikzelf heb. Het voordeel van het schrijven vanuit zulke figuren is dat ze onsympathieke dingen zeggen waarvan je toch denkt: dat is niet eens zo slecht gezien. Misschien is het ook wel zo dat dergelijke personages meer op ons lijken dan we willen toegeven.’ Die verwarring brengt Koch graag teweeg. Hij mag graag stoken.

Heb jij Zomerhuis met een zwembad door Herman Koch gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!