Carel ter Linden – Wat doe ik hier in godsnaam?

WatDoeIkHierInGodsnaamVan Zin naar zin, een persoonlijke zoektocht: Dat idee dat ik vroeger had, dat deze wereld en ons leven een diepe betekenis moeten hebben, een verborgen zin, dat ben ik kwijt.

Ik wil wel degelijk een zin aan mijn leven geven, en proberen er iets van te maken, maar het is een “zin” zonder hoofdletter.

Aan de andere kant kan ik me mijn leven niet voorstellen zonder de verhalen van het Oude en Nieuwe Testament en de diepe wijsheid die daarin ligt opgeslagen.

Ben jij op zoek naar een recensie van Wat doe ik hier in godsnaam? door Carel ter Linden? Ze staan hieronder voor je op een rij!

Vreemd Geluid;

Niet veel nieuws – en wie boeken van Carel en Nico ter Linden, maar ook Hendrikse, Kuitert, en misschien Oosterhuis heeft gelezen, kent deze materie wel. Toch zijn er voldoende redenen waarom ik hoop dat u dit boek zult kopen en er over zult gaan discussiëren: Maar dit boek kan juist de conservatieve christenen laten zien, hoe de denkwereld van een vrijzinnige gelovige eruitziet. Wat ter Lindens drijfveren waren om de traditionele credo’s te laten vallen.

Evolutie blog;

Interessant vond ik hoe hij ziekte in verband brengt met evolutie. Ziekte is niet bedoeld en niet gewild door God, maar is een onbedoeld bijproduct van het evolutieproces. Hiermee vermijdt hij de valstrik —om een actueel voorbeeld te noemen— van de streng-gelovigen in de Bible-belt die ‘uit geloofsovertuiging’ weigeren hun kinderen te laten inenten tegen de mazelen omdat God het zo gewild heeft.

Smouter;

Ik vind het een sympathiek en droevig boek. Als je door de provocerende titel heen kijkt, lees je overigens een sympathiek en in veel opzichten herkenbaar boek. Veel van de vragen die Ter Linden kwellen zijn de oerkwesties waar niet alleen theologen maar gelovigen en Psalmdichters zich altijd over gebogen hebben. Hoe kun je serieus denken dat God zich met ons bemoeit wanneer je gaat ontdekken hoe oneindig groot het heelal is?

Habakuk;

Het lijkt mij nogal benauwend, als je het universum zo dichttimmert als Carel ter Linden dat doet. Geen God die waakt. Geen kinderlijk vertrouwen. Dood is domweg dood. Door de ‘wetenschap’ – wat dat woord ook mag beteken – weten we beter. Een koude boel, als je het mij vraagt. Ik hoop dat de heimwee van Carel ter Linden hardnekkig is. En dat er in zijn geloof weer iets van ‘Careltje’ komt bovendrijven.

Theologie in de praktijk;

Ik zal niet zeggen dat Wat doe ik hier in godsnaam? het nieuwe Sodom en Gomorra is. Maar ik wilde wel weten wat Ter Linden schreef. Laat ik beginnen te zeggen dat Wat doe ik hier in godsnaam? een persoonlijk inkijkje geeft in Ter Lindens theologische keuken. Maar daarmee is het ook gezegd. Want inderdaad: Ter Lindens jongste boek, met een provocerende titel, is inderdaad een droevig boek.

RD;

De predikant pleit in zijn nieuwste boek voor bescheidenheid in het menselijke spreken over God. Volgens hem is God „in ontwikkeling.” Wat wij zien van God is dat wat wij mensen hebben ontdekt als „essentieel” voor het leven, zo schrijft Ter Linden. „Méér kunnen wij niet van dit geheim dat wij God noemen ontdekken.” In een leven na de dood gelooft de predikant ook niet meer. Die verwachting heeft hij in de loop van zijn predikantschap losgelaten.

Heb jij Wat doe ik hier in godsnaam? door Carel ter Linden gelezen? Laat hieronder jouw beoordeling achter!